Post Thumbnail

Nytt test med självkörande minibussar på Lindholmen

2019-04-24

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg. Under sex månader kommer två bussar att rulla på Lindholmen där Sveriges högsta byggnad, Karlatornet, nu är under uppförande och där en stor del av Sveriges fordonsutveckling sker.

– Självkörande bussar kan vara en av lösningarna på trafikutmaningarna i våra allt mer förtätade städer – och ger förutsättningar för en ny och mer hållbar stadsutveckling, säger Oscar Enerbäck på forskningsinstitutet RISE som leder projektet.

​Den första delen i projektet S3, Shared Shuttle Services, med självkörande bussar i Göteborg genomfördes i fjol på Chalmers i Johanneberg och avslutades vid jul.

Det fortsätter nu i och kring den framväxande Karlastaden och Lindholmen Science Park, Göteborgs mest kunskapsintensiva och expansiva område. Cirka 25 000 människor tillbringar dagligen sin tid här: medarbetare vid internationella företag och nationella myndigheter, studenter, forskare och allt fler boende. En fortsatt kraftig expansion kommer att innebära ännu fler människor på området.

Byggexpansionen på Lindholmen tar allt större ytor i anspråk och parkeringsplatser försvinner.

– Vi får en större flexibilitet genom att nyttja områden som varit parkeringar och göra mer attraktiva ytor av dem och istället skapa parkeringsytorna en bit bort, säger Lena Andersson, VD på Älvstranden Utveckling.

De självkörande minibussarna är gratis att åka med. Under den sex månader långa testperioden kommer även parkeringsavgifterna vid ändhållplatsen på Polstjärnegatan, en knapp kilometer från hjärtat av Lindholmen Science Park, att reduceras för att uppmuntra bilister att parkera där.

Bussarna går i skytteltrafik alla vardagar mellan klockan 7.00 och 18.00. Ansvarig för driften är, precis som på Chalmers under fjolåret, det danska företaget Autonomous Mobility.

– Vi vill fortsätta visa att självkörande fordon är säkra och bekväma, säger Peter Sorgenfrei, VD på Autonomous Mobility. Här får vi dessutom möjlighet att lära oss ännu mer om hur man kör i blandad trafik.

S3 är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden.

Projektets första del på Chalmersområdet omfattade totalt 1 500 bussresor genomförda från början av maj till slutet av december i fjol. I en undersökning säger cirka sju av tio, 69 procent av de svarande, att detta sätt att transportera sig var både användbart och effektivt.

Läs mer på: www.självkörandeGBG.nu


Nu rullar vi i Göteborg

I Göteborg testas självkörande minibussar med plats för 11 passagerare. Med bussar i skytteltrafik minskar behovet av centrala parkeringsplatser vilket stimulerar en förtätning av staden. Målet är att testa hur nya, delade transportlösningar kan bidra till en fortsatt hållbar stadsutveckling. Projektet är en del av regeringens samverkansprogram “Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden vid Lindholmen Science Park. Satsningen leds av forskningsinstitutet RISE. Partners: Autonomous Mobility, Chalmers tekniska högskola, Chalmersfastigheter, Ericsson, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborgs Stads Parkering AB, Härryda kommun, Karlastaden Utveckling AB, RISE Research Institutes of Sweden, Stadsbyggnadskontoret Göteborgs stad, Trafikkontoret Göteborgs Stad, Västtrafik och Älvstranden Utveckling AB.